FANDOM

Mercja- Anglosaskie państwo historyczne w europie zachodniej.

Merciann.png

Flaga Mercji

Historia Edytuj

Plemiona Anglosaskie Edytuj

W V w. Anglia została podbita przez plemiona anglosaskie, które z czasem stworzyły system państw, zwany heptarchią, Pod koniec tego samego wieku rozpoczęła się chrystianizacja brytanii.

IX i X wiek Edytuj

Mercja była jednym z 7 głównych państw anglosaskich, w roku 860 była najważniejszym państwem na wyspach. Jednakże w roku 861 księstwa Wessexu, Northumbrii i podbici przez Mercję Walijczycy sprzymierzyli się przeciwko państwu. Po wojnie Mercja straciła północne i wschodnie terytoria oraz Walię która stała się niezależna.

W roku 880 tam gdzie leżał Wessex pojawił się groźny rywal, królestwo Danelaw. Posiadało tereny dawnego Wessexu , Walii i północno-wschodniej Anglii. W roku 900 wybuchła między nimi wojna dzięki której Mercja odbiła Walię i zdobyła Kornwalię.

Po tych zdarzeniach Mercja była bardzo stabilnym państwem. Jednak w roku 998 Irlandczycy wszczęli bunt przez co Mercja straciła terytoria w Irlandii.

XI wiek Edytuj

Potem, w roku 1003 rozpoczął się bunt Walijczyków którzy w roku 1005 utworzyli własne państwo.

W roku 1050 panująca dynastia Chesterenów rywalizowała z Prestonami i Birminghami. W końcu w roku 1060 Mercja podzieliła się na księstwa Mercji, Northmercji i Sudmercji. Wszytkie te państwa zostały podbite pod koniec XI wieku przez Anglię ale już w roku 1235 Mercja południowa i środkowa pod nazwą Mercja została lennem Angielskim.

Edytuj

Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki